19 augusti 2006

Konsten att få med sig rätt packning...

Väskan är packad imorgon är jag åter i Skåneland. Alltid lika spännande att se hur mycket man har glömt, och hur mycket onödigt man har packat med sig. För sån är jag, jag har alltid med mig massor av grejer och bland dom en massa som jag egentligen inte behöver, och hemma någonstans ligger den där prylen som jag skulle ha behövt i stället.

Sen kan jag ju vara så pass duktig att jag glömmer ganska uppenbara saker. Exempelvis när vi skulle till Portugal med gospelkören… Då en halvtimme innan vi skulle åka upptäcker jag att jag har glömt mitt handbagage hemma. Dvs, min necessär och mitt ombyte för de närmaste två-tre dagarna eftersom vi inte skulle kunna komma åt vårt bagage förrän vi kom fram till Portugal. Pappa fick snällt kasta sig i bilen och hann precis komma med väskan innan bussen började rulla söderut.

Sen har vi ju studenten… Tidig studentmorgon, pappa skjutsar in mig till min klasskompis D där vi ska ha champagnefrukost. Då inser jag ”AH! Jag har glömt min studentmössa!” Pappa fick även denna gång åka hem och hämta min välbehövliga glömda tillhörighet. Lite pinsamt var det att träffa klassen där på morgonen utan studentmössa, jag hade nämligen tjatat på de andra klasskompisarna dagarna innan om allt de skulle komma ihåg… Hur som helst, jag hann få min studentmössa innan fotograferingen.

Ja, som ni ser… jag har en förmåga att glömma saker som kanske egentligen skulle stå överst på packningslistan. Så… jag kommer nog gå igenom packningen några gånger till innan jag betraktar den som klar. Det vore jobbigt att glömma nycklarna eller plånboken. Och den här gången kan jag inte begära att min kära pappa ska kasta sig i en bil och ”rädda” mig.

Och ja, nu heter det ”nyckeln”, imorn kommer jag att byta till skånsk grammatik och påstå att det heter ”nycklen”. Mitt tredje år i Skåne. Och jag älskar det!

Inga kommentarer: